Jak ćwiczyć pamięć u dzieci? Proste wskazówki dla rodziców

Dowiedz się, jak rozwijać pamięć u dzieci poprzez proste, codzienne aktywności – bez presji i oceniania. Poznaj skuteczne ćwiczenia i techniki, a także sposoby wspierania dziecka w poprawie pamięci na co dzień.
Uśmiechnięta dziewczynka o blond włosach siedzi przy biurku w pokoju dziecięcym i robi ćwiczenia na pamięć.
Autor: Redakcja Naturell
Data publikacji: 29.07.2025

Dzieci najłatwiej uczą się przez zabawę, emocje i powtarzalność. Aby poprawić pamięć krótkotrwałą i koncentrację, nie potrzeba skomplikowanych technik – wystarczą proste ćwiczenia i codzienne rytuały. Regularne wsparcie pamięci u dziecka wpływa na jego rozwój poznawczy, szkolną gotowość i pewność siebie.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie nawyki wspierają rozwój pamięci u dziecka,
  • czym różni się pamięć krótkotrwała u dzieci od długotrwałej,
  • jak rozpoznać problemy z pamięcią u dzieci,
  • jakie ćwiczenia są skuteczne i można je robić w domu,
  • jak wspierać dziecko w sposób nienarzucający się.

Jak ćwiczyć pamięć dziecka? Regularne ćwiczenie pamięci wspiera rozwój poznawczy dziecka. Zabawy ruchowe, gry słowne i wspólne rytuały ułatwiają zapamiętywanie i koncentrację. Pamięć krótkotrwała u dzieci rozwija się naturalnie, ale warto ją wzmacniać przez bodźce zmysłowe, emocje i powtarzalność.

Czym właściwie jest pamięć krótkotrwała u dzieci?

Pamięć krótkotrwała to zdolność do przechowywania informacji przez kilka sekund lub minut. U dzieci rozwija się ona wraz z wiekiem, ale proces ten nie zawsze przebiega tak samo u wszystkich.

Dzieci z trudnościami w tej sferze mogą mieć problemy z zapamiętywaniem poleceń, nazw, czy treści z lekcji. Kluczem do rozwoju pamięci krótkotrwałej u dzieci jest regularna stymulacja poprzez zabawę, mowę i codzienne sytuacje.

Jak rozpoznać problemy z pamięcią u dzieci?

Dziecko, które ma problemy z pamięcią:

  • często zapomina o prostych rzeczach,
  • ma trudności z powtarzaniem tego, co usłyszało,
  • szybko traci wątek w rozmowie.

Może być to związane z rozproszeniem uwagi, ale też z niedojrzałością funkcji poznawczych. Warto obserwować, czy trudności się powtarzają i czy dotyczą różnych sytuacji – w szkole, w domu, w kontaktach z rówieśnikami. Niepokojące są też trudności z przypominaniem sobie słów lub faktów znanych wcześniej.

Jak ćwiczyć pamięć u dziecka w codziennych sytuacjach?

Najlepsze ćwiczenia na pamięć u dziecka to te, które przebiegają w spokojnej, niewymuszonej atmosferze. Wspólne gry słowne, zapamiętywanie listy zakupów, odtwarzanie wydarzeń z dnia, czy nauka wierszyka – to wszystko stymuluje pamięć i poprawia koncentrację u dziecka. Ważne, aby robić to bez presji i oceniania. Dziecko łatwiej zapamiętuje informacje, które wiążą się z emocjami, ruchem i zabawą. Regularna aktywność fizyczna także wpływa na lepsze zapamiętywanie[1].

Sprawdź też:

Jakie ćwiczenia na pamięć u dziecka sprawdzają się najlepiej?

Skuteczne sposoby na ćwiczenie pamięci u dzieci to m.in.:

  • proste zabawy z powtarzaniem[2],
  • gry typu memory,
  • układanie historii,
  • opisywanie obrazków,
  • śpiewanie piosenek.

Im bardziej angażujące zmysły i ruch, tym lepszy efekt. Dobrym wsparciem są również aplikacje edukacyjne oraz gry planszowe wspierające koncentrację i logiczne myślenie. Pamiętaj jednak, że kluczem jest regularność i radość ze wspólnego działania.

Jak wspierać dziecko, które ma trudności z pamięcią?

Dzieci z trudnościami z pamięcią wymagają szczególnej uwagi i cierpliwości. Warto chwalić je za wysiłek, nie tylko za efekt. Utrwalanie informacji może wymagać więcej czasu i powtórek, ale ćwiczenia na pamięć u dziecka są skuteczne tylko wtedy, gdy dziecko czuje się bezpieczne i wspierane.

Rolą rodzica jest też pomoc w organizacji otoczenia:

  • ograniczenie bodźców,
  • przypomnienia w widocznych miejscach,
  • rutyna dnia.

Czasem warto skonsultować się z psychologiem dziecięcym.

 

Przypisy:

[1] Song W, Feng L, Wang J, Ma F, Chen J, Qu S, Luo D, Play Smart, Be Smart? Effect of Cognitively Engaging Physical Activity Interventions on Executive Function among Children 4~12 Years Old: A Systematic Review and Meta-Analysis, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35741648/

[2] Lau R, Anderson P J, Wiley J F, Huang D, Surjatin F, McIntosh P, Gathercole S, Spencer-Smith M, Working Memory Training for Children Using the Adaptive, Self-Select, and Stepwise Approaches to Setting the Difficulty Level of Training Activities: Protocol for a Randomized Controlled Trial, https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10548317

Redakcja Naturell

Najnowsze artykuły

Dziewczynka w wieku szkolnym o brązowych włosach, w żółtym swetrze, siedzi przy biurku nad podręcznikami i znudzona opiera głowę o dłoń.
czytaj
Uśmiechnięta dziewczynka siedzi przy biurku i rysuje kredkami, by poprawić swoją koncentrację.
czytaj